Vår semester!

Publicerat: 2017-07-23 Kl: 11:57:35 | I kategori: Semester/Utflykter |

Alva vågade springa genom öppningen i vattnet och blev faktiskt inte så blöt som jag trodde haha..

Nu är vi hemma igen efter nästan en vecka på vift, och borta bra med hemma bäst! Det har varit en rolig men intensiv vecka med många utflyktsmål och timmar i bil. Första dagen åkte vi de 60 milen ner till Stockholm och tog det lugnt på hotellet på kvällen innan det var dags för att besöka Tom Tits experiment nästa dag! Första gången vi var där men jag har hört mycket positivt om det stället och kan bara hålla med - så mycket roliga grejer för barnen att göra!

Det var flera våningar med olika experimet och vi hann inte med allt men det var mycket snurrande och trixande och många knappar att trycka på och vatten att leka med. Kul både för barnen och oss vuxna!

Ute i parken där det också fanns mycket att göra! Man kunde tex cykla på lina högt uppe i luften men det spanade vi bara på på håll, hade aldrig vågat..

På eftermiddagen mötte vi upp våra fina vänner med familjer upp på hotellet och dagen efter körde vi vidare till resans höjdpunkt Kolmården! Så himla roligt för barnen att få uppleva detta ihop, vi alla tre familjer har varsin 7 åring och 3 åring som alla varit jättebra kompisar sen de var små så de var så glada att ses där på hotellet! Här är våra stora tjejer utanför linbanan, vi började med den för att slippa så lång kö och det var nog bra tänkt.

Elsa och Maja spanar på alla djuren nedanför oss i linbanan, vi såg bland annat giraffer och lejon!

Det bästa enligt Elsa var Bamses värld, hon älskar verkligen Bamse och tyckte det var så roligt att få gå in i hans hus! Däremot blev hon lite sur att alla saker satt fast och att man inte kunde öppna skåp och sånt med det vägdes upp när hon fick krama Bamse och hans vänner. Tre gånger ställde hon sig i den långa kramkön, ända tills de stängde kön annars hade hon nog stått hela dagen.

Vi bodde på Vildmarkshotellet bredvid området och besökte parken i två dagar vilket kändes lagomt. Dag två fick man gå in en timme tidigare i Bamselandet och det var himla bra då barnen hann åka karuseller utan att köa och även få ännu mer kramar av Bamse och vänner som då gick runt i parken!

Vi såg såklart även en massa spännande djur, elefanter och zebror var kul att få se nära och även delfinshowen och sälshowen var väldigt uppskattad av barnen.

Efter Kolmårde körde vi till Gävle där vi bodde på hotell och gick på Furuviksparken två dagar. Första dagen köpte vi åkband och hängde bara på tivolit vilket barnen tyckte var väldigt skoj, och dag två kollade vi på djuren och var i resten av parken.

Paus i en liten park med mellis och fågelmatning.

Båda barnen älskar att klappa djur så getterna var nog mer populära än de exotiska djuren!