Elsa 11 månader!

Publicerat: 2014-11-06 Kl: 22:44:14 | I kategori: Elsa 0-1 år |





Jag kan inte fatta att tiden har gått så fort, det inte är inte ens tre veckor kvar innan vårt älskade lilla troll fyller 1 år! Jag tänkte försöka skriva ner några ord innan jag glömmer, det händer mycket nu i utvecklingen!

Jag har skrivit förut att hon är både en matvägrare, flaskvägrare och nappvägrare vilket varit rätt så jobbigt, men det har blivit lite bättre den senaste månaden med maten iallafall! Men det har tagit låång tid, vi började med gröt och smakportioner när hon var 4-5 månader tror jag och det är inte förrän nu vid 11 månader som hon börjat äta ett helt mål och gapar och visar att hon vill äta när man kommer med skeden. Gröt gillar hon bäst och kan äta nästan en hel portion, mat gillar hon vissa sorter och kan äta ungefär en halv burk som mest. Men hon gillar att sitta och plocka själv tex små skinkbitar, korvbitar, majs och rån. Däremot gillar hon INTE frukt, fruktpure eller någon slags mellanmålsburk vilket gör det lite svårt att veta vad man ska ge! Banan är ju ett perfekt mellanmål annars men hon vägrar öppna munnen och skakar bara med huvudet så fort man försöker.. Napp och flaska vägrar hon fortfarande, men hon dricker lite välling på kvällen i en pipmugg.





På dagarna har hon börjat sova bara en gång oftast, och hon sover då ca 2 timmar och vaknar vid kanske 13-tiden och sen är hon vaken ända tills det är dags att sova vid 19-20. Sen vaknar hon en hel del gånger på natten fortfarande och vill äta, allt från 2-6 gånger en vanlig natt så jag börjar bli rätt slut nu. Det enda bra med hennes sömn är att hon sover länge på morgonen vilket hon har gjort sen hon föddes, runt 8 brukar hon vakna men kan sova ända till 9 och längre ibland.

Hon har fortfarande storlek 74 i kläder och vi ska på ettårskontroll nästa vecka och längd och vikt. Hon gillar när man läser böcker för henne, hon blir helt hysteriskt glad när hon ser katter, hundar och ballonger, hon gillar att leka med bollar och andra leksaker och kan sitta en lång stund med det, men helst vill hon ha saker som inte alls är leksaker som tex våra telefoner, I-paden och köksgrejer. Hon kan klappa händerna, vinka och peka och förstår en del ord som tex lampa. Bäst gillar hon att vara i Alvas rum och det förstår jag, finns väldigt mycket spännande färgglada prylar där inne!




Elsa har alltid varit lite mer försiktig och lugn, precis som storasyster var när hon var bebis. Hon har varit nöjd med att sitta still och leka på sin plats och sitter gärna och observerar andra barn, och eftersom hon inte alls gillat att ligga på mage så har det dröjt väldigt länge för henne att komma på hur man kryper, men äntligen har hon lärt sig! I helgen stapplade hon iväg krypandes och sen dess har det bara gått bättre och bättre för varje dag ♥

Gåstolen däremot har hon kört runt i racerfart så hon har ändå tagit sig fram dit hon velat tex dra ut lådor och försöka ta saker från diskmaskinen eller från Alvas rum! Hon har även börjat testa gåvagnen och så gillar hon att gå runt samtidigt som man håller i hennes händer så jag trodde nästan att hon skulle hoppa över krypningen och börja gå direkt! Annars har hon varit ett väldigt glatt barn ända sen hon var pytteliten, väldigt lätt att ha med sig överallt då hon alltid varit nöjd nästan, det är bara de senaste månaderna som jag tycker hon blivit mer missnöjd men jag skulle tro att det berott på nån separationsfas och jag tycker redan hon blivit nöjdare igen nu när hon börjat krypa och kan ta sig dit hon vill!


Så nu ser vi bara fram emot ettårsdagen i mitten av november, ska bli så kul ♥
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisen

Så underbart söt hon är!! Jättekul att läsa om henne😃 Min Isa är 2 månader och 1 vecka så jag har mycket framför mig!
Jag älskar dina bilder och hag älskar miniroom😃

2014-11-06 @ 23:14:38
URL: http://www.nattstad.se/LISSEBO
Postat av: Elin - Livat på torpet

Men lillan, snart ett år! Tiden går ju galet fort .. för fort ...

Tore var exakt likadan med maten. Helammade han tills han var 11 månader, sen tvärslutade jag. Då började han äta. Och ta flaska. Men innan det ... minns hur jobbigt det var att försöka "lura" i han i alla fall lite mat.

Kram

2014-11-07 @ 07:47:04
URL: http://blogg.loppi.se/elinteg
Postat av: Jullan

Åh vad jag känner igen massor från Wilma, speciellt om matvägran,napp och flaskvägran. Wilma äter oxå gröt men ratar välling totalt i alla former, hon äter oxå en halv burk som mest. Härligt med lite igenkänning tycker jag, då vet man att man inte är ensam. :) Wilma blev 1 år igår, jag förstår verkligen inte vart detta år tagit vägen. :O

2014-11-07 @ 09:13:09
URL: http://www.wildlake.blogg.se
Postat av: malin

Hej! Vilken Sockertopp! Kan man bli sötare....icke! Spännande att höra om matproblemen, jag ska verkligen inte klaga på mina barn. Förstår din trötthet. Tur att hon är nöjd och glad dagtid annars hade man nog blivit galenmamma. Trevlig kladdkaka och helg!

2014-11-07 @ 09:25:18
URL: http://www.lantlivetpafjallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0