Elsa fem och en halv månad!

Publicerat: 2014-05-07 Kl: 18:34:00 | I kategori: Elsa 0-1 år |





Jag som skulle skriva en liten uppdatering varje månad, men det är väl bara att inse att med två barn hemma så får man vara glad om man hinner med att blogga eller skriva ner några ord regelbundet över huvud taget. Vårt älskade lilltroll Elsa är nu fem och en halv månad, och tiden bara rinner iväg!

Vi var på Bvc häromdagen, och då var hon 63 cm lång och vägde 7,2 kg, hon ligger lite under medelkurvan men följer sin egen. Men jag tycker att hon har blivit lite mer rund och go än tidigare! I kläder har hon 62/68 även om vissar kläder i 62 börjar bli lite trånga. Hon blir alltid glad så fort någon pratar och skojar med henne och skrattar högt om man råkar kittla henne eller skojar lite extra, och bäst tycker hon om sin storasyster ♥ Jag tycker att Alva inte visar några svartsjuketenderser längre utan hon hjälper till att försöka trösta och underhålla Elsa för det mesta! Imorse till exempel så blev Elsa väckt av att Alva kom in i sovrummet med sin lilla ostämda gitarr och sjöng en sång, vem blir inte glad av att vakna till nåt sånt haha..





För någon vecka sedan plockade vi fram gåstolen från källaren, hon når inte ner med fötterna än men gillar att sitta några minuter och snurra på alla leksaker. Annars gillar hon mer att halvligga och sitta upp än att ligga ner, så jag brukar sätta amningskudden runt henne och så sitter hon medan hon tuggar på sina leksaker. Babygymmet ligger hon också i och drar och biter på alla leksaker! Däremot har hon inte kommit på att man kan rulla runt än även om hon börjat vrida kroppen ett halvt varv så det är nog på gång skulle jag tro!

Sömnen har tyvärr blivit mycket sämre de senaste månaderna, hon som sov upp till 8-9 timmar i sträck under några veckors tid har de senaste månaderna velat äta var 2-3e timme på nätterna så nu börjar jag bli vääldigt trött. Tyvärr tyvärr så vägrar hon både napp och flaska, så ingen kan hjälpa mig att mata henne och det är bara amning som gör att hon somnar om på nätterna. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till eftersom Alva älskade både flaska och napp när hon var bebis, bara att stoppa in nappen så somnade hon om. Alla tips från er som haft napp och flaskvägrare mottages tacksamt!! Började era barn nånsin med napp eller flaska efter att ha vägrat flera månader?

I vanliga fall så somnar hon senast vid 20-tiden på kvällarna och vaknar på morgonen vid halv åtta ungefär, har man otur kan hon vakna just efter sex och har man väldigt tur så kan hon sova till nio. Men det tillhör inte vanligheterna! På dagen sover hon ganska mycket, 1-2 timmar på förmiddagen och upp till 3 timmar på eftermiddagen om vi är ute med vagnen, är vi inne så kan det istället bli 1 timme i taget men fler sovstunder. Efter 16-17 brukar hon inte sova utan då håller hon sig vaken till det är godnatt vid 20!





Gr
öt började vi med för 1,5 månad sen för att hon skulle bli lite mättare på kvällen och kanske sova mer, men hon är inte så intresserad av att äta mat än utan trycker ut det mesta igen ur munnen så än så länge så funkar det inte så bra med det. Vi har även provat lite banan och fruktpure men Elsa ser väldigt skeptiskt ut, fast i veckan tänkte jag ändå prova lite potatis och sånt.

Hon gillar när det är mycket folk omkring, och över huvud taget tycker jag att hon är väldigt glad och nöjd så länge hon inte är hungrig eller övertrött! Är vi bland folk så nöjer hon sig länge med att bara sitta i mitt knä och titta runt, och annars så gillar hon ju att sitta och gnaga på sina leksaker eller vad hon lyckas få tag i! I förrgår till exempel så var Elsa och jag på kalas hos min vän Moa på kvällen, och hon var nog inte missnöjd en enda gång  trots att vi var där från kl 18-22.30 och hon var vaken hela tiden! Vid 21-tiden trodde jag att hon ville sova, men nej nej. Hon satt istället och skrattade högt när mina kompisar skojade med henne ♥ Väldigt skönt, för när hon var mindre var hon rätt missnöjd kvällstid så det känns jätteskönt att hon är mycket gladare nu!


Vid nästa uppdatering om nån månad håller jag tummarna att jag får skriva att hon är lika glad som vanligt, har börjat sova hela nätterna och äter glatt ur flaska.. I wish..


 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Min dotter vägrade också napp och flaska. Känner verkligen igen mig i tröttheten då hon också ville amma varannan, vartredje timme. Trodde aldrig att hon skulle kunna ta flaska och oroade mig mycket för hur det skulle bli när jag slutade amma eftersom det i stort sett också var det enda sättet att få henne att sova. Kring 6 mån började hon bli lite missnöjd över att mjölken inte mättade lika mycket längre och helt plötsligt tog hon flaskan! Nu är hon snart ett år och sover hela nätterna. Kämpar dock lite med att äta riktig mat och inte bara puré. Håller tummarna för att det kommer en lösning för er inom kort. Väldigt fin blogg!

Svar: Tack snälla för ditt svar, vad skönt att höra att det kan vända så snabbt! Då känner jag iallafall att det fortfarande finns hopp för oss också :) Kul att du gillar bloggen också! kram Elin
Elin

2014-05-07 @ 19:21:46
Postat av: Cessan

Vilken fin blogg du har!! Vilken tur att jag hittade hit!!
Underbara bilder ❤️

Min lilla tjej var också svår med napp som liten. Jag provade alla möjliga sorter och märken... Men till sist hittade jag en modell som funkade! Sunda namnnappar.se.

På återseende! Kram Cessan

Svar: Tack snälla du, vad roligt att höra att du gillar den! Tack för tipset, ska kolla upp!
Elin

2014-05-07 @ 19:45:49
Postat av: Nicole

Vilken sötis!

2014-05-08 @ 23:21:49
URL: http://xoxonicole.com
Postat av: Veronica

Herregud så söt =)

2014-05-09 @ 11:02:46
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se
Postat av: Elin - Livat på torpet

Oj, redan 5,5 månader?! Var tar tiden vägen ....

Tore ratade både napp och flaska han med när han var liten. Minns att jag vissa nätter bara ammade och ammade ... har inga bra tips alls. För den dagen jag slutade amma så tog han såklart flaskan. Men då var han ju ett år också.

Hoppas att strulnätter förvandlas till bra nätter snart!
Kram

Svar: Ja visst går det fort, man hänger inte med i svängarna alls känns det som :) Men skönt att höra att Tore började med flaska till slut, känns bra att veta att det kan funka även om jag får vänta några månader till! kram Elin
Elin

2014-05-09 @ 14:07:11
URL: http://www.elinteg.se
Postat av: hos familjen vanlig

Söt tjej i finklänningen!
Love vägrade napp till han var 3 1/2 månad då jag en natt då jag bestämde mig för att verkligen testa på allvar och höll kvar nappen en låååång stund. Om du vill sluta amma på natten kan väl sambon ta Elsa några nätter så hon inte känner din lukt, så har vi gjort här hemma när jag har behövt sova. Ofta funkar det bättre. Har en kompis vars pojk började med napp vid sju månader så än finns det hopp, i hans fall lät mamman honom skrika i vagnen på promenad ända tills han blev så trött att han tog nappen då det var det enda som erbjöds. Ibland kan man få vara lite "elak" för att få nåt att funka.
kram j.

Svar: Tack för tipsen, väldigt skönt att höra att det kan funka efter några månader även om det inte funkar just nu - då finns det hopp fortfarande :) kram Elin
Elin

2014-05-12 @ 06:28:20
URL: http://sturegatan3.bloggplatsen.se
Postat av: Jullan

Alice är en riktig napp och flasälskar. Wilma tar ingenting. Vi har provat alla former av nappar, hon fattar inte grejen tror jag, just nu så leker hon med napparna men spottar ut dem direkt vid försök att få henne att ta den. Wilma vill också amma mycket på nätterna. :(
Hon är inte heller intresserad av mat. Hennes kurva har planat ut så på BVC vill de att vi ska få henne att börja äta vilket ju är lättare sagt än gjort. Hon tar två tuggor sen är det bra. Så kommer du på nåt bra så måste du dela med dig! :)

Svar: Tack för svaret! Skönt att höra att det inte bara är här som det är problem, hoppas det vänder för er snart och jag lovar att skriva ut om jag kommer på nåt som funkar ;)
Elin

2014-05-19 @ 20:21:54
URL: http://www.wildlake.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0