Elsa två månader!

Publicerat: 2014-01-25 Kl: 15:20:08 | I kategori: Elsa 0-1 år |





Förra lördagen då Alva fyllde fyra år så fyllde ju faktiskt Elsa också år, hela två månader ♥ Jag tänkte försöka skriva ner lite om hur hon är just nu, man glömmer ju så fort! Hon har verkligen växt de senaste veckorna vilket vi fick bekräftat igår då vi var på Bvc för att väga och mäta. På fem veckor har hon växt 3 cm på längden och gått upp 1 kg i vikt, så vi behöver då inte vara oroliga att hon inte får i sig tillräckligt med mat.. Nu är hon 56 cm lång och väger 5100 g, stora tjejen ju! Jag har till och med börjat plocka fram lite kläder i storlek 62, och storlek 50 har jag plockat bort helt förutom några plagg från Polarn o pyret som är så stora i storleken.

Till skillnad mot Alva som vaknade typ klockan fyra i samma ålder så sover Elsa faktiskt hyfsat bra på nätterna, jag trodde knappt att det fanns såna bebisar men här verkar vi ha tur!

En typiskt dag ser ut som så att Elsa vaknar mellan 9-10.30 ungefär, sen är hon vaken i två timmar innan hon somnar igen. Sen är det lite olika om hon då sover en timme och är vaken någon timme igen, eller så kan hon sova i 3-5 timmar i sträck med någon matpaus. Då har ju klockan blivit runt 16-17, och då är hon vaken ända tills kvällen förutom en kort sovstund på kanske 20-30 minuter. Vid 21 tiden börjar kvällsamningen som jag brukar kalla det, då hon äter/somnar/vaknar/äter/somnar/vaknar i några timmar för att sen somna för natten vid 23-tiden, men den senaste veckan har hon somnat några gånger redan vid 22 och tidigare så jag hoppas att hon börjar somna lite tidigare inom kort.

På natten brukar hon vakna och äta ungefär var 3e-4e timme, och när hon ätit färdigt så somnar hon om direkt. Den senaste veckan har hon slagit rekord två gånger och sovit hela sex timmar i sträck utan att äta, jätteskönt att veta att hon kan sova så länge även om hon åt var tredje timme igen inatt. Jag hoppas att hon fortsätter att sova länge på morgonen framöver, inte lika länge som hon gör nu men iallfall till 7-8. Lite kul att man anser att 8 är att sova länge på morgonen sen man fick barn haha..

 


 
Som jag skrivit tidigare så älskar Elsa sin storasyster och blir alltid glad när Alva skojar och pratar med henne! Även vid tillfällen då Elsa är väldigt ledsen så slutar hon oftast gråta när Alva kommer. Det är tur att Alva är så snäll och försöker få Elsa glad när hon är ledsen, men ibland blir Alva less och tar på sig sina hörselkåpor istället.. Elsa pratar jättemycket nu, hon gurglar fram olika små ljud och pip, och man hör verkligen att hon försöker prata med en! På förmiddagen och mitt på dagen när hon är vaken så är hon oftast glad hela tiden, men mellan typ 19-21 på kvällen så är det en lite gnälligare period och man får oftast bära runt henne för att hålla henne nöjd.


 
Första riktiga leendet kom den 19 December då hon var en månad och en dag gammal. Varje gång hon skrattar och ler så smälter man, och hon blir ofta glad när någon pratar och skojar med henne. Hon har börjat gilla att ligga i babygymmet där hon ligger och sprattlar och slår på leksakerna, och pratar med dem vilket är så himla gulligt. Tidigare fick jag mest gå runt och bära henne på dagarna, men nu ligger hon en stund i sin babysitter och kollar på när jag städar och sånt och är nöjd med det, jätteskönt!


Trevlig helg på er! Här ska jag förbereda för barnakals nummer två imorgon, får se om jag hinner göra en till uggletårta! Glöm förresten inte att tävla om en valfri produkt från SillyU. Tävlingen hittar ni i sidomenyn till vänster, och sista dagen att tävla är imorgon!

 

Kommentarer
Postat av: Siv

Så utrolig nydelig!!! Du har to kjempesøte jenter!!! Vil bare si at du har en så fin og inspirerende blogg! Så kjekt med inspirasjon til meg som småbarnsmor, og vi deler interessen for Småfolk til våre barn!!! :) Tuuusen takk! :) Ha en fortsatt fin kveld!! Klem Siv.


2014-01-25 @ 20:05:58
Postat av: Marie

Min kille är 2 månader idag och sover oftast 3-4 tim på nätterna innan set är dags för mat igen. Tiden går så himla fort, nästan lite för fort för jag har fått introducera strl 62 och börja gallra bort 56... Vad hände med min lilla kille? :-o

2014-01-26 @ 04:19:27
URL: http://velfian.blogg.se
Postat av: Malin

Hej! Vet hur det är det här med sovmorgon. Vi blev helt chockade när vi en morgon fick sova till 9 . Roligt nog kändes det som att hela dagen hade försvunnit. I vanliga fall hade man både hunnit äta frukost och tvättat en maskin vid den tiden.

2014-01-26 @ 11:56:22
URL: http://www.lantlivetpafjallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0