Enklaste julgodiset!

Publicerat: 2013-12-22 Kl: 14:25:42 | I kategori: Mat & bak |





Alva har nu jullov i tre veckor, och jag lovade henne att vi skulle fira det genom att göra julgodis. Jag hade tänkt att vi skulle hinna flera sorter, men jag skulle ljuga om jag sa att det inte är rätt så stressigt att ha en nyfödd och en treåring vakna samtidigt så jag är nöjd att vi hann göra julgodis överhuvudtaget! Jag letade på nätet efter det enklaste receptet jag kunde hitta, och då menar jag enkelt som i typ bara en ingrediens och absolut inget som ska kokas och kan brännas. Jag tror jag hittade det enklaste också, vårt julgodis består bara av Marabou mjölkchoklad och cornflakes!




Alva med munnen full av choklad, hon är väldigt duktig på att provsmaka när vi bakar haha..


Nu hade jag inga måttangivelser, men vi använde två stora chokladkakor som vi smälte i vattenbad, och sen ner med några deciliter cornflakes. Nog hade man kunnat klara sig utan formar, men det kändes lite festligare! Jag skulle rekommendera små formar, inte knäckformar kanske men dom som är pyttelite större. Själv hade vi bara muffinsformar hemma så vi gjorde gigantiska godisar haha.. Sen dekorerade vi dem med silverkulor och hjärtströssel, lite extra pyssligt sådär! Nu ska jag bara göra wienernougat också, det har jag gjort varje jul de senaste åren och det receptet är också jätteenkelt, det finns i bloggen om man kollar igenom min mat&bak-kategori!
 



Eftersom de blev så stora så blev det inte så många, tror inte att det kommer att finnas några kvar på julafton..

 

Kommentarer
Postat av: Helga

Hej. mysigt å göra julgodis. Ville bara tipsa om ett annat superenkelt recept med flingor: Rice krispies kakor. Man tar 100g mörk och 100g ljus bakchoklad och smälter ner det. Sen har man i 1dl ljus sirap och rice krispies efter smak. Sen i formar och in i kylen. En stor favorit här hemma som vi brukar ha på alla kalas (senast förra helgen :) )

God jul!

2013-12-22 @ 18:13:24
Postat av: Elin - Livat på torpet

enkelt och gott! Precis som det ska vara :)
Kram

2013-12-22 @ 19:25:43
URL: http://www.elinteg
Postat av: Boosse

Vad fina ting du har köpt det senaste. Den gråa kudden var ju toksöt! Är så dålig på att kommentera fastän jag kikar in nästan varje dag. Bättring på det!
Ischoklad är ju superenkelt att göra. Det ska vi göra i morgon. Har 3 olika sorters godis i kylen som jag är rädd att de ska ta slut. Ska räcka till både 24e och 25e. Inte så troligt...

2013-12-22 @ 23:08:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0