Alva nitton månader!

Publicerat: 2011-09-05 Kl: 22:13:00 | I kategori: Alva 1 - 2 år |


 

Finaste Alva i en djungeltunika från Lindex. Jag tycker att det är så fint med brunt, gult och andra retrofärger!

 


Alva är nu redan över nitton månader och jag varnar för en massa text som vanligt när det är månadsinlägg på gång! Hon har ett ordförråd på flera hundra ord skulle jag tippa på så det är svårt att få med allt, men hon säger hela tiden saker som man inte trodde att hon kunde, hon förstår hur allt hänger ihop och kommer ihåg saker man berättat för flera veckor sedan.


* Alva har börjat räkna. Inte för att jag vet om hon förstår vad det betyder, men idag satt hon och pekade på sina fingrar ett och ett och sa - fyra fem sex åtta nio fyra. Hon kanske tror att det är en ramsa eller så kan hon räkna, vet vem..

* Hon kan säga och använda olika motsatsord som stor - liten, bra - dålig, glad - ledsenfin - ful (fast Alva tycker att allt är fint! Speciellt sig själv i spegeln), varm - kall - lagom och  mjukt - hårt. Sen använder hon även ord som mycket, många och liknande, och är det väldigt mycket eller väldigt stort så säger hon jättemycket och jättestort vilket är så himla gulligt. Gärna ojojoj innan ifall det är extra mycket. Typ ojojojoj jättestor elefant eller ojojoj jättemycke bilar.

*  Man märker att hon är norrlänsk, för några norrlänska ord har hon snappat upp.. Vi säger ju ordet fara istället för åka/cykla/gå/köra, och ordet he istället för sätta/ställa/lägga. Alva säger både "fara till lekparken" och "he legot där i lådan" för att ta några exempel. Igår när vi var hos mina föräldrar ville Alva se Molly mus, och när mormor satte på dvdskivan och det var på fel språk sa Alva - Mommo he på svenska! Alltså hon fattar verkligen allt, det är som att prata med en liten vuxen..

* Bara som ett exempel kan jag skriva ner hur det lät när jag kom från jobbet-  Hallååå mamma! Mamma cyklade jobbet! Mamma ta av jackan. Mamma ta av skorna. Mammas snöre fastna (mina skosnören gick inte upp) Avva hjälpa mamma snöret. Mammas cykelsadel! (mitt sadelskydd) och så vidare i all oändlighet ungefär haha..

* Några uttryck hon använder och har gjort ett tag är Pang i bygget (när något smäller), upp och hoppa (om hon ramlar), ingen fara (typ jämt när hon blir lite rädd) och inge bra (jämt när hon inte är nöjd). Gå sönder. Det kostar pengar. (Andreas har lärt henne att det kostar pengar att ta sönder saker haha..) Mamma betala affären (på affärer plockar hon på vad hon vill ha och skyndar till kassan där jag tydligen ska betala allt)

* Hon har börjat sjunga. Lite roligt är det att hon ju har vissa favoriter på youtube som är på engelska, så vissa ord säger hon på engelska. Itsy bitsy spider klättra upp för trååån sjunger hon istället för imse vimse spindel ibland. Annars sjunger hon blinka lilla stjärna där hur jag unna vaa du är liiten diamant i skyyn. Hon säger namnet på bjocka bjuse (bockarna bruse) och ajajaja buff (trollmorsvisan), men de vill hon att vi ska sjunga. Och farmor ska sjunga kulen natt (en kulen natt natt natt)

* Hon älskar kurragömma. När Tomas och Nina är här vill hon hela tiden att Nina ska gömma sig och så ska Alva leta, eller tvärtom. Nina gömma sig, Avva leta säger hon glatt, och så skriker hon av skratt medans dom leker.  Eller så säger hon Vart äää Avvaa- Däär ää Avva och gömmer sig själv bakom gardiner eller bakom en hylla medans vi låtsas leta.

* Hon gillar fortfarande inte att vara smutsig eller att spilla, då vill hon gärna torka papper eller skölja Det bästa som finns just nu är att skölja och tvätta i tvättstället, Alva klättrar upp på toalocket varje gång man vänder ryggen till och sköljer var som finns i närheten. Typ min sminväska eller en kastrull.

* Alva vet tydligen också vad vi har för bil. Bmw säger hon och pekar på rätt bil, och hon har även pekat på andra bilar av märket bmw och sagt rätt. Helt seriöst, inte ens jag kan ju peka ut märken på bilar, jag ser bara färgen och ser inte alls nån skillnad. Det är alltså bmwmärket hon känner igen, inte typ formen på bilen. Sen gillar hon ju färgen rosa, och nu säger hon hela tiden rosa bmw till våran bil trots att vi säger att det nog inte finns rosa bilar..

* Alva är lite besatt just nu av våra I-phones. Avva kolla bilder och Avva bläddra bilder skriker hon varje gång hon ser dem ligga framme. Får hon inte kolla så kan hon bli rätt upprörd, och får hon kolla så knappar hon upp knapplåset, bläddrar fram till foton, väljer mapp och börjar bläddra fram och tillbaka bland bilderna, och trycker på play när det är filmer. Favoriterna är att se filmer på henne och Sune,  filmen från midsommar då vi dansar till små grodorna, på Tomas band Lapdog då hon säger Tomas spela trummor, och på Ninas telefon vill hon alltid se när mormor sjunger. Kul att hon är mer teknisk än mig själv typ..

*  Allt kan ju inte vara guld och gröna skogar, men jag brukar undvika att skriva något negativt då man ändå inte vill komma ihåg sånt i framtiden. Men det som är mindre bra är väl att Alva är lite kräsen i maten, dåålit säger hon och spottar ut.. Och så är hon inne i en mammig period och vill helst inte släppa mitt ben och låta mig gå iväg nånstans, mamma följa med och mamma komma hör jag ganska ofta nu.. Men annars så är hon såklart perfekt ♥


Och sen så blev jag plötsligt så himla nostalgisk av att Alva hade på sig sig bruna retrofärgade tunika, så jag var bara tvungen att kolla igenom lite bilder från där hon var pyttepytte och ofta bar retrofärger då jag inte visste att vi väntade en tjej när jag började shoppa barnkläder.. Jag började inte blogga förrän Alva var åtta månader, så jag slänger in några av bilderna för att kunna ha kvar dem i bloggen i framtiden.

Nitton månader eller nitton dagar, ungefär samma!

 

Några bilder från Alvas första retrocoola månad ♥


 

Ok lite långt som vanligt, men oj så kul att ha kvar och läsa om några år så det får ni stå ut med!



 


Kommentarer
Postat av: boosse

Hon är ju fantastisk er Alva, vad hon pratar! Ni behöver inte oroa er över att hon inte kommer att kunna göra sig förstådd på förskolan i alla fall :)

Och sjunger fint gör hon, jag som idag blev tårögd av att se Maribel på ÖF göra rörelsera till "spola spindeln bort, upp stiger solen, torkar bort allt regn" De är underbara våra barn!

2011-09-05 @ 22:24:50
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: britta bloggar

Stora, duktiga tjejen!

2011-09-05 @ 22:56:42
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: Mli - Husägare & barnlängtan ♥

Jag säger det igen, jag älskar dom där inläggen :) Jag läser varenda ett, heeela om än det är långt ;) Hon är ju så duktig er lilla tjej! ♥

2011-09-05 @ 23:40:02
URL: http://idamli.blogg.se/
Postat av: kela

Duktiga Alva! Vad hon kan!

Jag tycker att det är jätte roligt att läsa om hennes utveckling :-)

Och du, Signe har en lika dan klänning, fast i st 104 så den får vänta ett bra tag.....och så är djuren upp och ner på den, märkligt....

kram

2011-09-06 @ 00:05:13
URL: http://www.kelascrappar.blogspot.com/
Postat av: Sofia - mamma till Amanda

Så stor och duktig hon har blivit. :) Och jätteduktig på att prata! Kram på er!

2011-09-06 @ 07:16:33
URL: http://sofiaahlehjelm.blogspot.com
Postat av: Melanie

Godingen, så söt hon är!

grattis grattis!

2011-09-07 @ 15:30:35
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/
Postat av: I min lilla lilla värld

Underbaraste sötnosen. Jon r ju bara så duktig med sitt tal. Kan du inte filma en snutt och lägga ut här? Hade varit så kul att höra

2011-09-08 @ 08:01:02
URL: http://saratilling.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0