Rensningen fortsätter. Och lite dagis.

Publicerat: 2011-09-14 Kl: 21:22:00 | I kategori: Alva 1 - 2 år |




Några gamla godingar som jag pysslat ihop under det senaste året!


Alva tycker att det är lika viktigt som jag att rensa och kasta inför flytten, så hon bestämde sig väl för att rensa bort lite av sin mammas pyssel. Dessa förvaringsboxar med moln och den fina fågelholken är nu ett minne blott.. I och för sig så får jag väl skylla mig själv då jag lät henne leka med dem, men efter att ha hört "Avva vill haa deen NEEJ DEEN MENA JAAAG, FÅGEL!!" ganska ofta så gav jag med mig till slut, mesig som jag är och aldrig kan säga nej. Men vi får väl pyssla ihop lite nya grejer till Alvas nya rum sen när vi flyttar, jag tröttnar rätt snabbt ändå och tycker att det är kul att få in lite nytt. Boxarna behöver jag dock inte kassera helt, de går ju att klä om med något roligt papper eller låta dem vara enfärgade utan molnen.




Små klåfingriga fingrar tillhörande en viss Alva.. Sen när hon slitit loss varenda moln och knövlat ihop dem så ville hon gärna hjäpa till att sätta tillbaka dem igen. Tack Alva. Det blev ju jättefint. Verkligen.




Finaste Alva. Som blivit så stor att jag knappt hänger med i svängarna. Flera undrar hur det gått för Alva under inskolningen, och det har gått ok skulle jag vilja säga. Första dagen var vi där alla tre, men sen  är det Andreas som skött inskolningen resten av tiden så jag har bara fått rapporter via honom. Det märks att Alva är lite blygare än många andra barn, och det har hon ju definitivt ärvt från mig. Ni som följer min blogg vet hur himla duktig Alva är på att prata, men det har dom inte märkt av speciellt mycket då hon knappt öppnar munnen då det är folk hon inte känner. Men Andreas sa att hon hade sagt några meningar idag, så det släpper förhoppningsvis snart. 

Pyssla verkar vara populärt, hon är en riktig pysseltjej och vill sitta med pärlor och lera hur länge som helst medans många andra barn tröttnar ganska snabbt. En dag blev hon jätteledsen då ett annat barn blev ledsen, det har hon aldrig gillat utan blir sorgsen själv och säger "barnet ledsen". Då var hon så otröstlig att Andreas fick vara med resten av tiden, annars sitter han i ett annat rum så att hon får bekanta sig med fröknarna och barnen. Sen blir hon även ledsen när Andreas lämnar henne vilket såklart är jättehemskt att höra, jag hoppas att det blir bättre framöver. Imorgon är det premiär för att äta lunch där också så vi får väl se hur det går då Alva kan vara lite kräsen ibland, men jag hoppas att hon ser och lär sig av de andra barnen.

Alva är jätteduktig på att berätta vad hon gjort under dagen ifall man frågar, men just när det gäller dagis så vill hon inte säga så mycket verkar det som. Hon har sagt att hon fick äta äpple och sjunga iallafall. Och idag när jag frågade vad hon gjort på dagis så sa hon flera gånger "pappa dricka kaffe. Ingen fara" Då hade hon väl hört att Andreas sa att han skulle ta en kopp kaffe,  medans fröknarna säkert sa att det inte var någon fara att pappa inte var där när hon undrade vart han var. Vår Finaste.


Kommentarer
Postat av: Trivsamma förändringar

Vilken omtänksam tjej hon verkar vara Alva! Du ska se att hon snart känner sig tryggare och pratar mer på dagis och även uppskattar att leka, äta och sova där på dagarna!



Kul att läsa om iaktagelserna du gör kring henne, drömmer mig ofta iväg och undrar hur min lilla dotter kommer vara som individ...

2011-09-14 @ 23:14:01
URL: http://trivsammaforandringar.blogspot.com
Postat av: ♥ En pojkmammas vardag ♥

Hihi, det är inte lätt att hålla saker fina med ett barn i hemmet ;) Och jag är också sådär mesig och inte kan säga nej. Därför hittar man ofta tex Tore gåendes med tv-dosorna ;)



Kram

2011-09-15 @ 08:12:28
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: emma, julias mamma (foto)

hon är så sööööt!!



det blev den med ugglorna på i julias rum, hon hade ju ljusrosa i sitt förra rum så det kändes inte som någon stor förändring annars ;P

2011-09-15 @ 09:08:48
URL: http://emmzien.blogg.se/
Postat av: Linnea Granström- Blev mamma till Ebba som 17åring ♥

Men Alva vad gör du med den fina fågelholken skänk den till Ebba ist ;) hihi



Tack snälla! Ja dom har en massa härliga motiv på sidan också älskar jag deras leksaker i trä :)



Kram

2011-09-15 @ 10:04:24
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/
Postat av: Sandra

En del barn är framåt, andra är lite mer blyga och försiktiga. Båda är lika bra, både med positiva och negativa sidor. Hur gammal är det Alva är nu? Vi har bestämt att Vilja ska få börja på dagis vid 1 1/2, medan många menar att det är bättre att börja vid 1 eller 2. Då de tydligen har ett utvecklingssprång vid 1 1/2 och gärna vill vara med mamma och pappa då. Vet inte om det stämmer...

2011-09-15 @ 10:48:49
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Postat av: sofie

Vilket fint rum Alva verkar ha! Var har ni köpt de söta vimplarna?????

//Sofie

2011-09-15 @ 10:54:40
URL: http://frkenblom.bloggspot.com
Postat av: En ovanligt bra gravid och mammablogg

Tyra är ju också blyg, och det har tagit tid för henne att vänja sig. Känner igen henne massor i Alva när det gäller inskolningen! Tyra ville inte heller prata så mycket om vad hon gjort på dagis och så. Men nån förklarade för oss att hon liksom processar hela upplevelsen och försöker liksom få ordning på alla nya intryck. Vi är inne på vecka 4 nu, varav två varit inskolningsveckor. Och NU börjar det sjunka in för Tyra. Hon är mycket piggare på eftermiddagarna och pratar självmant om sånger och barn på dagis. Imorse var det dessutom första gången hon inte grät när hon blev lämnad! Halleluja.



Men hon kan fortfarande få små bakslag under dagen när hon kommer på att hon inte är med mamma och pappa, men de kommer allt mer sällan. Så hon har ännu inte helt vant sig med sin nya situation. Men det jag skulle säga var att det är ju inget ovanligt om det tar tid att acceptera att hon ska vara på förskolan.



Kram!

2011-09-15 @ 11:35:23
URL: http://www.minbebis.com/blogg/lindaochtyra
Postat av: Emelie

Gillar verkligen din blogg!

Vart har du köpt Alvas matta som är på bilden? Så himla fin ;)

2011-09-15 @ 13:48:32
Postat av: Blue Velvet

Neeej... hahaa

Inte lätt det där med att ha det som innan när man inte hade barn =)

2011-09-15 @ 14:35:53
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: i min lilla lilla värld

Det där med talet kommer släppa snart. Wilda vägrade sova med de andra barnen i 2 veckor, men nu går hon in självmant. Nu är det bara maten kvar. Skulle vara gött att höra att hon åt något oxå =)

2011-09-15 @ 22:27:04
URL: http://saratilling.se
Postat av: Emma

Gud vilken underbar blogg du har! :)

Massor med insperation!



Undrar vad du har hittat mattan?

2011-09-17 @ 18:57:18
URL: http://emaaha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0