Boktips till de minsta!

Publicerat: 2011-09-29 Kl: 21:00:00 | I kategori: Barnprylar |





Jag har alltid varit en riktig bokmal och slukar gärna flera böcker i veckan om jag har tid. I och för sig har den tiden inte funnits sedan Alva föddes, så nu kan det ibland gå flera veckor mellan jag ens hinner öppna en bok. Tur att Alva också älskar att läsa, och nu är det dags att uppdatera hennes boksamling lite grann. Vi har två stora lådor med böcker här hemma till Alva, men många av dem har hon haft sedan  innan hon fyllde ett år och är därför lite mer för bebisar typ pekböcker och böcker med bara något ord på varje sida. De senaste köpet var dessa två böcker ovan, Hej av Stina Wirsen och Min första bok om vilda djur av Fia Eliasson.




Spännande kurragömma i Hej och finurliga rim i Min första bok om vilda djur.


Båda passar nog jättebra för barn runt ett år men var lite för korta för Alva, jag skulle valt några med lite längre text i även om båda var jättefina. Vilda djurboken visste jag att den kanske skulle vara för enkel, men jag tycker bara att den är så himla fin så den fick följa med hem ändå!  Drömmen skulle ju vara att skriva en egen barnbok någon gång i framtiden (drömma måste man ju få göra!) , och när jag såg boken för första gången tänkte jag "att exakt så där önskar jag att min bok hade sett ut ifall jag skrivit nån!" Och med det så menar jag bara att jag älskar Fia Eliassons illustrationer och sättet hon ritar på, enkelt och glatt.




För er som vill ha lite boktips har böckerna ovan varit några av Alvas favoriter här hemma, dock har hon haft många så länge nu och behöver lite nya med längre berättelser! Att Alva är så duktig på att prata tror jag beror lite grann på alla böcker då många av hennes första ord och meningar har kommit då vi suttit och läst och Alva har pekat och sagt rätt ord i böckerna.

Stora Molly lilla Molly
och Första fina ordboken rekommenderar jag varmt då Alva har lärt sig så många olika ord och uttryck därifrån att jag för länge sedan tappat räkningen.. Mollyboken är 56 sidor av motsatser som stor/liten, dra/skjuter på, simmar/flyger, trummar/ är tyst, smutsig/ren och så vidare i femtio sidor till så den har verkligen hjälp till att utveckla Alvas språk! Ordboken är också kanonbra och innehåller över hundra ord som Alva lärt sig sen vi började läsa den så det var tur att jag glömde att avbeställa den från bokklubben för några månader sedan hehe..



Men nu är det dags för lite nya böcker, det kommer iallafall definitivt bli några fler om Molly, Alvas favvo! Men ni som har barn som börjar närma sig två år får gärna tipsa mig om vad ni läser hemma hos er!



Det kommer nog att dröja minst någon vecka eller två (eller mer..) tills vi köper ny dator så det blir fortsatt glest mellan inläggen här, tack gode gud att photoshop går att ladda hem gratis i 30 dagar till vilken dator som helst.. Och vad kul att så  många kikar in här varje dag ändå trots att det är lite tomt!

Kommentarer
Postat av: Nina

Tips från en annan liten bokmal:

Ingrid-böckerna av Katerina Janouch

Bockarna Bruse

Pomelo blir stor

Ellen på stranden av Catarina Kruusval

Dollans dagis

2011-09-29 @ 21:17:22
Postat av: En ovanligt bra gravid och mammablogg

Jag tycker att Vem är böckerna funkar bra på Tyra fortfarande. Hon har en favoritbok, Vem är arg, och hon lever sig verkligen in den, man ser att hon fångar upp känslorna i den.



Mitt tips är böckerna om Emma och böckerna om Totte. Tyra är helt såld på Emma hos doktorn och Emma hos tandläkaren. Boken om Totte när han och Malin klär ut sig är en annan favorit.



Annars så läser vi mycket av Pija Lindebaum, Gittanböckerna är Tyras favoriter. De första Alfons böckerna, när han är runt fyra år, läser vi också mycket. Pippi Långstrump läser vi säkert minst tre ggr per dag.

2011-09-29 @ 21:22:07
URL: http://www.minbebis.com/blogg/lindaochtyra
Postat av: Victoria

Här är en till som gillar Ingrid-böckerna. Senaste inköpet till 1,5-åringen är Ingrid träffar djuren. Ingrid ska sova är också en favorit.

2011-09-29 @ 22:37:54
Postat av: Mickan

Barnböcker är ju så mysiga. :D

Kramar!

2011-09-29 @ 23:34:43
URL: http://angel-like.com
Postat av: Dessi at [Home and desire]

Kul att vi har båda de översta böckerna. Hej-boken läser jag på kvällen för Vilmer. Spelar egentligen ingen roll vad jag läser, han tycker vad som helst är roligt (tror jag). Har beställt Äntligen godnatt som jag tänkte läsa på kvällen nu! :)



Kram!

2011-09-29 @ 23:35:46
URL: http://www.homeanddesire.blogspot.com
Postat av: Jenny

Tack för boktipsen :)

"Petter och hans fyra getter" av Einar Norelius älskade jag och mina syskon när vi var små, och nu har turen kommit till min son. Roligt att läsa även för vuxna då den är på rim. En stor favorit!

2011-09-30 @ 08:52:34
Postat av: Caroline

Vad roligt med lite boktips! Leia har mest längre böcker, jag älskar Wirséns böcker med alla söta bilder. Kortare pekböcker har vi dock dåligt av till Teo så det är bra med tips.



Kram kram

2011-09-30 @ 09:51:48
URL: http://uppsalamamman.blogspot.com
Postat av: J

Vad bra med tips, nu har jag beställt Alvas två favoriter :). Boken med ugglan såg jättefin ut, förstår precis vad du menar med att det är din illustrationsstil!

2011-09-30 @ 09:59:49
URL: http://welcometothedollhouse.blogg.se/
Postat av: Elle

Jaa, men de är ju så otroligt söta på nått sätt. Dina kuddar där var ju jättefina. Har spanat lite efter tyger med ugglor på men det verkar inte finns så jättemycket. Ha det gott!

2011-09-30 @ 10:01:01
URL: http://ellec.blogg.se/
Postat av: Helen.HUSnrNIO

Bra med boktips=)

Det behövs helt klart en uppdatering bland lillebrors litteratur!

Dessutom tycker jag att det är på tok för mkt böcker om bilar i hans hyla...



Ha en fin fredag!

Helen.HUSnrNIO

2011-09-30 @ 11:02:04
URL: http://husnrnio.se
Postat av: Melanie

kan bara säga detsamma! älskar att läsa och vi har hur mycket böcker som helst i Moas rum, hoppas hon också blir en bokmal :-) det är ju så mysigt att läsa tillsammans också! tack för tips!

2011-09-30 @ 11:58:45
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/
Postat av: lisa

vill bara hälsa att jag snubblade in över din fina fina blogg, och jag älskar den! du skriver så fint, och vi har precis samma smak! :) hade helt missat boken om de vilda djuren, den måste verkligen införskaffas! har du tips på nån bra bokklubb? min ettåring älskar verkligen att läsa (eller att jag läser för honom..) ha en fin dag! / lisa

2011-09-30 @ 13:07:10
Postat av: kela

åh va bra med boktips! Vi är lika dana här, både jag och Signe älskar att läsa, men vi har bara bebisböcker nästan. Måste ut och fynda lite känner jag!

Kram kram

2011-09-30 @ 13:32:38
URL: http://www.kelascrappar.blogspot.com/
Postat av: Blue Velvet - Vegas mamma

Ska köpa några till Vega i julklapp tänkte jag =)

2011-09-30 @ 20:42:06
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: Josefin -Happy Days-

Så mysiga böcker du hittat med fina illustrationer. :-)



Önskar er en fin helg, många kramar!

2011-09-30 @ 20:44:42
URL: http://myhappydays.se
Postat av: Sandra

Älskar också att köpa barnböcker till min lilla flicka:)

Dem säljer en fin väggdekoration med vimplar och en söt uggla och jag tänkte på dig när jag såg den! Gå in och kolla på www.perlanliving.se och klicka på rea länken. Kram

2011-09-30 @ 22:14:47
Postat av: Cecilia

Tack för boktipsen! Har en 9-månaders tjej som precis börjat uppskatta att vi läser för henne, innan ville hon mest bara äta upp böckerna :). Såg en intervju om hon som skrivit Gittan böckerna, Alva kanske är lite för liten för dem än men annars verkade de väldigt fina och kloka!

2011-10-01 @ 07:14:32
Postat av: i min lilla lilla värld

Du.. Jag vann ju ett presentkort hos dig och skulle vilja nyttja det nu. Hur går jag till väga?

2011-10-01 @ 08:53:35
URL: http://saratilling.se
Postat av: Anna

Tjosan!



Gullig blogg du driver=) jag tänkte tipsa om en fin butik som heter www.frokenm.se den drivs av en gullig tjej som heter mia,hon är kompis men en av mina vänner och jag vill passa på att puscha lite för hennes butik=) ta gärna en titt=)

2011-10-02 @ 13:34:05
Postat av: Malin S

Amy delar med sig av sitt bästa boktips - Alfons Åberg!!!

2011-10-05 @ 07:00:28
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0