Ny konstnär i familjen..

Publicerat: 2011-07-30 Kl: 19:55:00 | I kategori: Alva 1 - 2 år |


 

Alva sitter och ritar lite nya konstverk hemma hos sin mormor och morfar tidigare i veckan

 

 

Vi har tur som har båda våra familjer boendes i närheten, och Alva älskar att vara både hos sin mormor/morfar och farmor/farfar. Nu har både jag och Andreas jobbat någon vecka medans Alva har varit hos sina mor och farföräldrar var och varannan dag, och en grej som är lite kul att se är att hon lär sig något nytt varje dag när man kommer för att hämta henne även om det såklart är trist att man missar mycket när man måste jobba. För ett tag sedan när mina föräldrar var barnvakt fick jag se att Alva fått både block och kritor och ritat sitt första konstverk, gissa vad hon ritat!!?

 

Tydligen har hon ritat en uggla.. Hela tiden medans hon satt och ritade sitt "konstverk" pekade hon på teckningen och sa "uggla uggla". Det är ju bara så gulligt att jag smälter när jag ser den, jag förstår ju att det beror på att Alva har sett mig rita ugglor flera gånger, men jag tror ändå att hon ärvt mina konstnärsgener haha.. De senaste dagarna hemma har hon ritat många fler "ugglor" också så det verkar vara hennes grej! Andreas skulle berätta för mig att Alva ritat en till uggla, men Alva hann före innan han hann avsluta meningen och sa stolt "Avva rita ugglor"!
.

En annan grej hon har lärt sig hos sin mormor och morfar är att lägga memory! Hon har ett Bamsememory där som hon älskar, vi har aldrig läst Bamse hemma så jag vet ju att det är där hon har lärt sig. Och som hon har lärt sig, alla figurer rabblar hon upp utan problem - Nallemaja, vargen, lille skutt, katten jansson, husmusen och bamse. Samt alla andra figurer i memoryt eftersom det är ett ABCmemory typ pingvin, ugglan, draken, tomten och zebran. Men favoritfiguren är farmor, Alva blir alltid lika glad när hon hittar farmorkorten och utbrister glatt fammooo!!!

 

 

Jag vet inte om det är en slump att Alva hittar rätt "par" hela tiden, men på bilden ovan har hon hittat sina favoritkort, farmor!

 

Jag skriver det hela tiden men det är helt otroligt hur fort Alva lär sig saker nu och det är helt otroligt så lycklig man blir som förälder att få vara med om och följa sitt barns utveckling! Alva babblar på i långa riktiga meningar i en takt som jag knappt hänger med i, ungefär så här lät det när jag kom för att hämta Alva hos hennes mormor och morfar:


A - Avva trappa!

Jag - Jaha vill du gå upp i trappan!

A - visa kooort! Mamma bäära! (börjar gå upp för trappan men vill tydligen att jag ska bära)

Jag - Jaha vill du visa dina Bamsekort!

A mmm anka lukta gooott (luktar på en träanka som hon lagt bland bamsekorten, vaför vet jag inte..)

A- Nallemaaaja! Vajjjen! Lillkutt! Fammoo!

A- Skalman fastna Avva fot, oj oj oj (skalmankortet har fastnat under foten..)

A - Vajjen ramla soffa, Avva kryypaa ( Alva har petat in Vargenkortet under soffan och ska krypa under och hämta..)

 

Ungefär så här låter våra konversationer nu för tiden vilket underlättar nu när man alltid fattar vad hon vill, och samtidigt är det helt underbart att se hur mycket hon utvecklas hela tiden, vår finaste ♥

 

Trevlig lördagskväll på er alla, jag har precis nattat en trött tjej och ska slänga mig i soffan med en påse chips, precis vad jag orkar med efter en lång dag på jobbet!

 


Kommentarer
Postat av: boosse

vad duktig alva är! hon är ju "bara" 1 och ½ år va? Riktigt sött att hon målar ugglor, sådan mor, sådan dotter :)



Ugglebodyn köpte jag i storlek 92, skillde inte alls mycket mellan 86 och 92 på längden så jag slog på stort. velourbyxorna jag köpte till var så hiskeligt långa. Älskar orange och grönt ihop :)

2011-07-30 @ 20:26:20
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Emma

Såklart hon ritar ugglor =) sötiz.

Svar: Tack snälla =) Jag och maken driver idag två företag. Så vi jobbar jämt ;) 2007 när vi startade Emmagjort hade vi "vanliga" jobb. Allt va tiden gick jobbade jag färre och färre timmar på annat håll och nu jobbar vi båda två heltid med företagen, och varje dag är ett äventyr =)

/Emma

2011-07-30 @ 21:59:53
URL: http://emmabloggat.blogspot.com/
Postat av: J

Åh, vad duktig hon är! Hoppas att talet lossnar så fort för B också, vore så kul att kunna kommunicera med henne snart :).

2011-07-30 @ 22:12:17
URL: http://welcometothedollhouse.blogg.se/
Postat av: Mamma Miaa

Hon är ju verkligen duktig. Hon kommer nog lära sig prata riktigt bra snart. Är så skönt när dottern kan förklara för en vad hon verkligen vill och det är kul att höra hur ett så litet barn tänker :)

2011-07-31 @ 00:29:14
URL: http://actioonradar.blogg.se/
Postat av: ZANDRA - AUGUSTIFAMILJEN

Jag håller med, det är sällan man hittar nya bloggar som man fastnar direkt för.. men här gjorde vi alltså fynd båda två :) Roligt!



Jo, sparkdräkten verkar vara eftertraktad.. trodde det var ett skämt först, men sen insåg jag att det förmodligen är finskorna som budar. Dom är helt galna i me&i tydligen :) Men det gör som sagt inget för min del, hehe. Kram kram

2011-07-31 @ 07:15:52
URL: http://augustifamiljen.blogg.se/
Postat av: ZANDRA - AUGUSTIFAMILJEN

Klart hon ritar ugglor förresten, sötnosen :)

2011-07-31 @ 07:16:47
URL: http://augustifamiljen.blogg.se/
Postat av: Tess

Hej hej

Sitter och kikar på olika inredningsshoppar...och hittade denna --> http://www.inreda.com/showProductsDetail.asp?pID=14707&cID=3&agrID=17

Kunde inte låta bli och tänka på er då. :) Väldans fin!

Ha en fin dag

Kram

2011-07-31 @ 10:22:16
URL: http://tessbloggar.blogg.se/
Postat av: Linnea - Ebbas mamma♥

Men så söt man kan vara!

Och att hon ritar ugglor det kan man ju förstå ;)

2011-07-31 @ 12:05:27
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/
Postat av: Bitte Kråkbo

Sista chansen att delta i min tävling där du har chans att vinna en cykel värd 4000 kr.



http://www.lovemercury.se/?p=3960

2011-07-31 @ 12:24:06
URL: http://www.lovemercury.se/?p=396

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0