Recept på smarriga muffins!

Publicerat: 2011-02-08 Kl: 14:49:00 | I kategori: Mat & bak |


Jag tänkte bara tipsa om dessa enkla och smarriga recept på muffins som jag gjorde till Alvas ettårskalas! Mest för min egen skull kanske då dessa två sorters muffins är de enda jag nånsin bakar nästan, och varje gång måste jag googla fram recepten då jag aldrig lyckas komma ihåg att spara dem.. De ser nog mer svåra ut än vad det är, för jag kunde inte baka nåt annat än kladdkaka för nåt år sedan så om jag lyckas så gör nog alla det ;)


Bananmuffins med rosa frosting! ca 12 st

150 g smör
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 bananer

Sätt ugnen på 200°C. Vispa smör och socker pösigt. Rör i äggen. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Fyll formarna med smeten. Mosa bananerna och tillsätt i smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.

Frosting

60 g smält smör
1 pkt philadelphia
1/2 pkt florsocker
några droppar röd karamellfärg

Vänta tills muffinsen svalnat innan du brer på frostingen!



Kladdkakemuffins med grädde!

3 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1,5 krm salt
2,25 dl mjöl
0,75 dl kakao
150 smält smör

Rör ägg och socker poröst. Tillsätt resten av ingredienserna. Klicka ner i muffinsformarna! Gräddas i 15 min i 160°C. Jag använde spraygrädde och små kronor av rosa marsipan som dekoration!

Båda recepten kommer ursprungligen från dagensmuffin.se men jag har ändrat på båda två lite grann.. Haha nu lät det typ som att jag var värsta mästerkocken som ändrar och hittar på egna recept lite hur som helst, men det ha nog bara berott på att jag inte haft alla ingredienser hemma eller gjort nåt misstag och så blev det gott ändå!


Kommentarer
Postat av: Ida

Mmmm mums, ska testas framöver!

Tror du de går frysa?

2011-02-08 @ 15:40:30
URL: http://chictbyida.blogg.se/
Postat av: jasmine

Åh, nu gjorde du mig sugen på en muffins..det får kanske bli att baka ikväll då!! :)

2011-02-08 @ 16:09:33
URL: http://jassenilsson.blogg.se/
Postat av: Mickan

Åh, så goda de såg ut! De måste jag testa att göra nån gång!

Kram

2011-02-08 @ 21:55:44
URL: http://angel-like.com
Postat av: Whippy

Vilken mysig blogg du har! Och världens bästa namn på din dotter ;) Min Alva är lite äldre, fyller snart 2. Kanske testar dessa cupcakes till kalaset.

2011-02-08 @ 22:18:40
URL: http://whippy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0