Storlekar på barnkläder..

Publicerat: 2010-11-10 Kl: 15:58:00 | I kategori: Barnkläder |


Någon mer än jag som tycker att det är svårt ibland med storlekar på barnkläder när det skiljer så mycket mellan olika märken? Mest när man handlar över internet då såklart, i butik kan man ju alltid kolla på plaggen och jämföra. När Alva var nyfödd hade hon mest kläder från Lindex, så det var dom kläderna jag gick efter när någon frågade vilken storlek hon hade då jag trodde att de flesta märken var lika stora. Helt fel har jag märkt såhär nio månader senare. Lindex tycker jag nu är väldigt små i storleken medan de andra klädkedjorna H&M och Kappahl är  typ normala. Meandi som jag köpte några plagg av häromdagen räknas nog som gigantiska i jämförelse med Lindex, och jag var bara tvungen att jämföra..

Alva är 73 cm lång och har storlek 80 oftast, ibland 86

 

Till vänster: t-shirt från me&I i storlek 74/80, lite stor för Alva

 

Till höger: t-shirt från Lindex i storlek 92. Exakt lagom för Alva trots att jag köpte den för att spara till nästa sommar..





Till vänster: Klänning från Me&I i storlek 74/80, alldeles för stor för Alva de närmaste månaderna

Till höger: Klänning från Lindex i storlek 86, börjar snart bli för liten, Alva har använt den sen hon hade storlek 74..


Jag jobbar i en klädbutik som även säljer barnkläder, och ofta kommer det in någon söt liten tant som ska köpa ett plagg i present till sitt lilla barnbarnsbarn. Tyvärr har de inte så ofta kolla på vilken storlek barnet har, utan endast ålder. Såklart har jag alltid gått efter storleksangivelsen på kläderna vilket jag hittills har trott stämt ganska bra, men nu vet jag iallafall när jag börjar jobba igen efter mammaledigheten att det inte alltid stämmer..
Trackback
RSS 2.0