Elsa sju månader!

Publicerat: 2014-06-26 Kl: 22:30:46 | I kategori: Elsa 0-1 år |





Elsa är redan sju månader, eller sju månader och en vecka till och med! Utvecklingen går fort nu och man märker skillnad bara från vecka till vecka. Jag tänkte skriva ner några ord så att jag inte glömmer allt, man tror att man minns men det har jag märkt att man inte gör. De här bilderna är tagna på midsommarafton när tjejerna matchade i sina gulliga jordgubbsklänningar! Elsa var ganska precis sju månader då, hon hade precis lärt sig sitta och blir stadigare och stadigare för varje dag, men jag lägger alltid kuddar runtomkring eftersom hon alltid välter efter en liten stund! På midsommarafton fick hon även sin första lilla tand, och nu en vecka senare har den redan växt någon millimeter till!

Något som jag märkt skillnad på den senaste veckan är att hon verkligen kan styra kroppen efter sin vilja, och speciellt när det kommer till gåstolen. På bara någon vecka har hon gått från att trippa fram lite försiktigt till att hon nästan rusar fram, och hon kämpar verkligen åt det håll hon vill! Ser hon Alva så verkligen springer hon efter i gåstolen mellan rummen och viftar med händerna samtidigt som hon skrattar, det är så himla gulligt ♥ Hon har precis upptäckt att hon med gåstolen kan nå andra saker, häromdagen stod hon och slet i dammsugarsladden och drog ner Andreas badrock från kroken, och sen lyckades hon glatt slita loss en tulpan (plastblomma, inte riktig) ur en vas som stod på låg höjd, väldigt nöjd över sina nya fynd haha.

Ligger det tio leksaker framför henne så kastar hon sig ändå efter tvdosan eller telefonen om hon ser dem, man ser verkligen på hennes blick att det är just dem hon är ute efter. Sen börjar hon ibland storgråta om man tar dem ifrån henne, och skrattar och blir glad igen om hon får dem tillbaka.. Så nu duger inte vad som helst längre! Häromdagen tog vi bort liggdelen i vagnen så att hon även kan sitta upp vilket man märker att hon gillar, hon ser ju så mycket bättre!





 
Hon sover helt ok, en sovstund på förmiddagen och en på eftermiddagen, ungefär 1-2 timmar per gång. Det kan bli en sväng vid middagstid också men då somnar hon lite senare för natten. Men sover hon två gånger så somnar hon runt kl 20, och brukar vakna just innan 8 på morgonen. Den senaste tiden så har hon ätit en gång per natt, ibland blir det någon gång extra men ofta äter hon ungefär vid tre-fyratiden.
 
På dagarna är hon väldigt nöjd och glad, och folk runtomkring säger ofta att hon verkar vara så snäll vilket hon oftast är! Självklart är hon också gnällig ibland, men ofta är hon nöjd bara över att få vara med. Det som har varit jobbigast är maten, vi har ju försökt med gröt och pureer i flera månader utan framgång. Men den senaste veckan tycker jag att det börjar vända lite, hon har lyckas få i sig några pytteskedar utan att trycka ut allt och få kväljningar som innan. Vi har provat gröt, banan, potatis, palsternacka och olika fruktpureer, och några majskrokar har hon också fått i sig. Hon vill fortfarande inte ta flaska, och inte heller napp, men jag har hoppet uppe att det ska vända någon gång!




Kommentarer
Postat av: Elin - Livat på torpet

Hihi, Ingrid hade samma klänning på midsommar hon med :)

Och man glömmer så fort vad ens små kan vid vilken ålder. Har en massa nu som jag tänkt ska skriva ner om bönan med. Men jag har liksom aldrig tid ...

Kram

2014-06-26 @ 23:12:49
URL: http://www.elinteg.se
Postat av: Anna

Så söt hon är! Har en 9-månaders hemma (barn nr 2, storasyster är snart 3 år). Vi har samma "problem" kring maten. Han vägrar ta flaska eller napp, har fram tills för ca en vecka sedan velat amma var 3:e timme dagtid och ibland så ofta som varannan timme nattetid. Nu äntligen har han börjat äta lite mer vid varje måltid utan att få kväljningar! Det funkar med majskrokar och smörgåsrån, i övrigt får det inte vara några som helst bitar i maten för då får han kväljningar direkt. Tänk att det kan vara så olika från barn till barn, storasyster åt allt hon kom över från första stund och slutade amma när hon var 8 månader. Hoppas det vänder för er också snart, håll ut!
Tack för en bra blogg!!
/Anna

Svar: Tack för ditt svar, skönt att höra att det finns fler som har problem och att det vänder någongång även om det går långsamt! Håller tummarna för er också att det går bättre nu! Kul att du gillar bloggen också, kram Elin
Elin

2014-06-27 @ 16:03:28
Postat av: Julia Wildsjö

Jag trodde aldrig att jag skulle få ett barn som inte tog napp. Haha så fel jag hade. Jag har inte heller gett upp, när man ger Wilma en napp så vill hon gärna hålla i den och leka med den, prova att suga lite, bita lite. Samma med nappflaska men men bara att traggla på antar jag för annars så vet jag inte hur jag ska få donnan att någonsin sluta amma. :/

Svar: Nej inte jag heller, men Alva var det tvärtom så jag vet inte alls hur man gör :) Men hoppas också att det kommer att vända någon gång, men jobbigt är det! Håller tummarna för att det vänder för er också :)
Elin

2014-07-01 @ 21:38:26
URL: http://www.wildlake.blogg.se
Postat av: Jenny

De är så otroligt söta dina barn! Och jordgubbsklänningen vill jag med ha :-)

2014-07-02 @ 09:41:42
URL: http://miniroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0