Pysseltips - Gör kuddar av kökshanddukar!

Publicerat: 2013-10-12 Kl: 23:10:45 | I kategori: Inredning |





Så fort jag såg de första bilderna från Ferm livings höstkollektion i somras så fastnade jag för kökshanddukarna med droppar, och bestämde redan då att jag skulle sy kuddar av dem. Nu finns dem att köpa i butik, så jag beställde hem ett helt gäng kökshanddukar som anlände i veckan. Jag har ingen symaskin själv utan brukar låna min mammas, så idag åkte jag och Alva till mina föräldrar för att jag skulle få lite tid att sy.

Jag har sytt massor av kuddar genom åren, både till Alvas kuddhörna och till vardagsrummet så jag tänkte att det skulle ta en max en timme eller två, jag trodde seriöst att jag skulle hinna sy en molnmobil också. Det gick ju sådär kan man säga.. Jag borde ha förstått att det skulle gå som det alltid gör när jag syr, det är nog därför jag bara gör det max en gång per år för då har jag glömt hur jobbigt det var sist. Det första som händer när jag sytt en halv kudde är såklart att själva symaskinsnålen går av, och eftersom det inte fanns någon fler var det bara att sätta sig i bilen och köra bort till en tygaffär. Andra kudden gick däremot jättesmidigt - tills jag upptäcker att jag sytt ihop den ut och in och måste sprätta upp den igen. Den tredje och sista gick däremot snabbt att sy, hallelujah.





Kökshanddukarna innan, jag hade två av varje och sydde kuddfodral som var ca 45x45 cm. Jag skriver ca eftersom jag aldrig orkar vara så noga när jag syr, jag kör på ögonmått och orkar knappt ens nåla ihop kanterna. Kanske därför det alltid går fel först, men resultatet brukar bli bra! Jag har inga foton på hur jag kämpade med symaskinen eller hur jag sydde ihop, men jag lägger bara ihop dem med insidan utåt, viker in breda kanter längst upp, syr ihop och vänder dem sen ut och in så att den rätta sidan kommer utåt. Inga knappar eller dragkedjor eller annat avancerat när jag syr!





.. Tada! Så här blev resultatet, riktigt fina faktiskt! Innan jag började gillade jag droppmönstret mest, men i efterhand var det nog det mönstret som gjorde sig minst bra som kudde så de två vänstra är mina favoriter. Inte så höstiga färger kanske men de ska få flytta in i soffan ändå fram tills det är dags för julkuddar. Helst hade jag velat ha half moon-mönstret ( det till vänster) i svartvitt, så håller tummarna att det ska komma en sån kökshandduk framöver!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin - Livat på torpet

Men så smart!! Måste ha lite nya kuddar till soffan med ... men det är det där med jag och nål och tråd. ;)
Kram

Svar: Ja det är perfekt att kunna få lite billigare än vad en kudde från samma märke hade kostat :) Jag är inte heller någon expert på nål och tråd, vill alltid slänga symaskinen i golvet när jag syr haha.. Kram
Elin

2013-10-13 @ 09:36:19
URL: http://www.elinteg.se
Postat av: Mammatea

Snyggt!

2013-10-13 @ 11:48:29
URL: http://mammatea.se
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Smart! De blev jättefina!

2013-10-13 @ 19:29:48
URL: http://madelein.se/
Postat av: michaela- mamma till tre 💗

jag håller med dig! verkligen riktigt fina!

2013-10-14 @ 10:57:14
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Malin-Maria

Jäklars så snyggt det blev! Verkligen kreativt av dig.

2013-10-14 @ 16:50:30
URL: http://malinmaria.se
Postat av: Michaela

Åh vad fyndigt. snyggt!

Svar: Tack! Ja de blev jättefina till slut som tur var :)
Elin

2013-10-23 @ 14:20:17
URL: http://michaeladesiree.blogg.se
Postat av: sandra

Jag beställde carolina gynning kökshandukar 2 för 199kr och ska sy kudde av dem ,,,mycket billigare än ett annat kuddfodral därifrån....

Svar: Men vad kul, ja visst är det bra att kunna köpa mycket billigare och sy själv, och lite roligare också :)
Elin

2017-11-17 @ 08:34:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0