Alvas abc

Publicerat: 2013-03-11 Kl: 23:02:29 | I kategori: Alva 2-3+ år |





Nu var det väldigt länge sedan jag skrev något om Alvas utveckling, men det känns som att hon kan typ allt haha.. Nej men jag ska försöka knåpa ihop ett treårsinlägg framöver, hon har precis varit på sin treårskontroll på Bvc (eller Abc som Alva kallade det) efter att vi fått omboka tiden tre gånger på grund av diverse sjukdomar. Tyvärr kunde jag inte följa med då jag var ensam ansvarig på jobbet, men Andreas sa att hon fick jättemycket beröm för sitt tal. Hon har alltid varit väldigt tidig med just talet, men däremot lite senare på det fysiska, alla barn är ju olika!

Däremot hade det tagit en halvtimme innan hon gick med på att väga och mäta sig trots att det var just det som hon var peppad på innan. Men det som är så bra nu när hon är större är att hon alltid kan berätta vad hon känner, så på kvällen frågade jag varför hon inte ville väga sig på Bvc, och då svarade hon helt enkelt "jag ville inte väga mig för att jag var lite rädd bara". Så var det med det. 





Bokstäver har vi knappt tränat på hemma så det måste vara på förskolan Alva har lärt sig så bra. Jag trodde mest hon kunde bokstäverna i sitt namn, men hon känner igen betydligt fler än så har jag upptäckt! Hon såg ordet musical och räknade upp allihopa. Nog för att hon blandade ihop de som liknar varande som L och I, men det är kul att hon intresserar sig! Siffor älskar hon också och räknar det mesta som går att räkna. Läser vi en bok till exempel så kan hon skrika "STOP MAMMA; jag ska räkna alla blommor/prickar på kaninens tröja/Bamses honungsburkar" och så vidare. 

Jag minns att jag har ett filmklipp av Alva från vår förra lägenhet, hon sitter på golvet i vårt gamla kök och räknar ballonger en och en. Vi flyttade innan hon fyllde två så hon måste ha varit runt 20 månader då, och vid det tillfället räknade hon till tretton. Man skulle kunna tro att hon kunde räkna till typ hundra nu nästan ett och ett halvt år senare, men hon räknar till nitton och sen tar det stop. Jag sa till henne häromdagen att efter nitton kommer något som heter tjugo, och då skrattade hon och sa "Nääähä du mamma" typ som att jag sa något vääldigt fel haha..




Bokstäverna sydde jag för två år sedan kanske, men Alva gillar dem fortfarande! Man ska inte kolla nära bara, det är väldigt mycket trådar som hänger och slänger. Som det brukar vara när jag syr..
 

Kommentarer
Postat av: Jennie

Jag tycker bokstäverna är jätte fina. skulle vilja göra något liknande till mina små!

Svar: Tack! Ja det tycker jag verkligen, det var inte svårt att sy men däremot var det lite pilligt att få i all vadd så att det blev snyggt! Men på håll syns inte att de är lite halvfult gjorda ;)
Elin

2013-03-12 @ 07:29:27
URL: http://jennieshemochhjartan.blogg.se
Postat av: Jullan

Ja visst är det olika! Men kul att höra att det inte bara är Alice som vägrade att mäta och väga sig på BVC. Haha Alice har ju varit sen med talet istället så hon kan inte riktigt berätta vad som är fel men bara sista månaden så har det verkligen tagit fart, åt andra hållet så har hon kunnat klä på och av sig själv sedan hon var ett år. Samt att hon är väldigt motorisk, cyklar, åker skidor och skridskor hur lätt som helst.

Svar: Nej det är nog så att de koncentrerar sig på att lära sig en sak i taget, antingen talet eller det fysiska! Det är sällan man hör om något barn som är tidig i båda två faktiskt :) Hon låter ju superduktig din Alice, vad skönt att hon kan göra så mycket själv!!
Elin

2013-03-12 @ 08:19:53
URL: http://www.wildlake.blogg.se
Postat av: En pojkmammas vardag - blivande trebarnsmamma

Oj vad hon är duktig på att räkna! Här hemma räknar Tore "ett, två, mera, mera" haha!
Kram

Svar: Ja hon har alltid varit väldigt intresserad av siffror :) Haha vad gullig han är, det är ju faktiskt helt rätt också, för mera kan ju betyda vad som helst ;)
Elin

2013-03-12 @ 09:35:05
URL: http://www.elinteg.se
Postat av: Diman Dilir

så fina bilder:)

2013-03-15 @ 20:42:04
URL: http://psremembermee.blogspot.se
Postat av: halsoprofilen

så himla mysig blogg!

2013-03-18 @ 19:20:12
URL: http://halsocoachen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0