Tips på vegetarisk lasagne!

Publicerat: 2012-01-10 Kl: 21:59:00 | I kategori: Mat & bak |



Många ingredienser blev det ..


.. men det är det värt! Mums!

 

Ikväll har jag haft mitt fina tjejgäng här hemma på inflyttningsfika och vi har haft hur trevlig som helst! Som vanligt då när vi träffas eftersom vi har kännt varandra sen vi var små, alltid roliga minnen och annat att diskutera så tack tjejer! Och i söndags hade jag besök av några vänner från jobbet då jag bjöd på vegetarisk lasagne, det är den som det här inlägget är tänkt att handla om!

Den här vegetariska lasagnen är nog den godaste lasagnen jag ätit nånsin. Vi blev bjudna på middag hos Erik och Elin förra året nån gångl då de bjöd på denna, och efter det kunde varken jag eller Andreas sluta prata om hur god den var, så Elin var snäll och mailade över receptet till mig! Den tar ett tag att göra, men det här receptet räcker till en jättestor lasagne (använd en stor form..) som räcker till matlåda för resten av veckan. Om man går på nån slags diet är det väl inte det bästa receptet då det innehåller både massa ost och grädde, men för oss andra rekommenderar jag den verkligen!



Söta Thea och söta Alva till vänster! Till höger Thea, Malin, Anna och Anna!

Alva som brukar vara så blyg har blivit mycket modigare bara de senaste veckorna tycker jag, det tog en liten stund innan hon vågade prata men sen både satt hon i knät och ville att tjejerna skulle följa med till hennes rum och leka, jättekul att se! Men sjunga vågade hon inte göra trots att hon går runt och sjunger och trallar nästan dygnet runt här hemma, jag hade sagt till henne innan att de nog ville höra henne sjunga blinka lilla stjärna. Men vad tror ni hon gjorde i samma sekund som de stängde dörren? Jo ställer sig vid ytterdörren och typ skriker blinka lilla stjärna såklart..


Vegetarisk lasagne


2-3 morötter
1 bit rotselleri
1 liten squash
2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
1 röd paprika
2 x 500 gr krossade tomater, gärna en av dem med basilikasmak
lasagneplattor
3-5 dl grädde/mjölk valfritt
5 dl riven lagrad ost, typ prästost eller västerbottensost, blanda gärna olika typ mozarella
3-5 msk tomatpuré
2 tärningar god grönsaksbuljong
salt, nyriven svartpeppar
1 kruka färsk basilika
några msk ketchup alt. lite socker

OBs! Använd en stor gryta för det tar mycket plats! Ugnstemp 225 grader

Riv morötter och rotselleri på grova sidan av rivjärnet
Hacka lök, vitlök och paprika ganska fint
Skiva squash och "salta ur" en stund. Dvs salta på båda sidorna,
låt ligga 5-10 min och skjölj av. Skär i strimlor därefter.
Låt lök+vitlök bli mjuk i gryta med smör i. Lägg i mer smör och lägg
i övriga grönsaker och låt "puttra" ihop något.
Tillsätt de krossade tomaterna samt tomatpuré samt salt, peppar och buljongtärningar.
Koka ihop något och tillsätt grädden. Koka på låg värme under lock 10-15 min. Hacka basilika och tillsätt innan grytan läggs i ungs formen.
Riv osten
Smaka av grytan med salt, peppar och ev. socker/ketchup.

Varva gryta och riven ost med plattor. Första och sista lagret ska bestå av gryta.

Gratinera ca 20 min, men testa med teststicka lite innan om den är klar. Den blir
godast om den hinner stå och svalna något med folie på en stund innan servering.

Servera till grönsallad och ev. vitlöksbröd.



Kommentarer
Postat av: Elin

mm vad gott, kul att du lagade den och att gästerna verkade gilla den =)

2012-01-11 @ 09:05:41
URL: http://eelinws.blogg.se/
Postat av: boosse

Verkar dundergott. Ska nog ta och prova någon dag, minus ost då. Roligt att det gick hem hos gästerna!

2012-01-11 @ 19:53:45
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Sofia - mamma till Amanda med lillasyster i magen

När jag och mina tjejkompisar träffas lagar vi ofta vegetarisk lasagne och det är ju såå gott! Ditt recept påminner mycket om den lasagne som vi brukar göra, så nästa gång ska jag testa detta! Kram!

2012-01-11 @ 21:54:46
URL: http://sofiaahlehjelm.blogspot.com
Postat av: Frida

Vad gott, vi brukar göra spenatlasagne och massor av vitlök

2012-01-12 @ 09:49:12
URL: http://linkansfru.blogg.se/
Postat av: Mickan (Gravid v. 29)

Ni verkar ha haft det jättetrevligt. :) Och lasagnen såg riktigt smarrig ut! :D

2012-01-13 @ 00:43:17
URL: http://angel-like.com
Postat av: Sophie

Ser otroligt smaskigt ut, detta blir söndagsmiddag hos oss!

2012-01-15 @ 03:14:06
URL: http://karriaristan.se
Postat av: Brassemamma

Det ser riktigt gott ut! Vi brukar göra en vegetarisk linslasagne som är jättegod och lite annorlunda. Här är receptet om du vill kolla:



http://brassemamma.blogg.se/2012/january/vegetarisk-linslasagne.html



Jag gillar din blogg! Tittar in då och då. ;-)



Kram

2012-01-16 @ 09:29:53
URL: http://brassemamma.blogg.se/
Postat av: Zandra

Nämen skojar du. Thea? Det ser ju ut som Therese Ahlenius? Från Piteå.



Hon har jag gått skola med sen typ lågstadiet och spelat i samma fotbollslag som :) Måste väl vara hon va?!

2012-01-17 @ 10:16:22
URL: http://augustifamiljen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0