Alva arton månader!

Publicerat: 2011-08-06 Kl: 12:54:00 | I kategori: Alva 1 - 2 år |


 

Arton månader och med bus i blicken, eller en "busamaja" som Alva kallar sig själv då..


Alvas artonmånadersinlägg kommer att bli extremt långt och innehålla en massa nya ord och meningar, en liten förvarning bara.. Det är omöjligt att komma ihåg allt hon säger, oftast hinner jag bara skriva ner lite då och då på  baksidan av ett kvitto eller på något gammalt kuvert, så nu tänkte jag försöka sammanställa den här månadens highlights!

Alva pratar nu både i fyra och femordsmeningar, och ofta flera meningar efter varandra. På Bvc förra veckan fick vi höra att Alva både pratar och lägger pussel som en treåring och de trodde knappt på när Andreas (jag jobbade) berättade hur mycket hon pratar. Däremot har hon ju varit sen både på att gå och även rulla runt då hon var yngre, så prat och pyssel verkar mer vara hennes grej!

När vi var på öppet hus på Alvas kommande dagis för några månader sedan fanns det en grind in till ett rum som barnen inte fick vara i, och medans några  andra barn stod och skakade i grinden så gick Alva fram till låskolven (som hon aldrig sett förut), vred upp pinnen, drog den till höger, snurrade den ett halv varv, drog den nedåt och öppnande grinden utan problem. Det speglar hela Alvas personlighet ganska bra, hon är väldigt nogrann och pysslig med händerna och älskar att lista ut hur saker fungerar, typ snurra på knappar, spakar och sätta ihop olika delar. Bältet till både barnvagnen och matstolen kan hon stänga helt sjäv, däremot inte öppna upp som tur är.. Däremot är hon kanske inte den snabbaste  på att springa eller bästa på att klättra, hon har alltid varit den mer försiktiga. Annars är hon snäll, glad, gillar att få folk att skratta, och är lite blyg när hon träffar nytt folk. Om det inte är barn förstås, dem älskar hon!


Här kommer lite exempel på nya meningar och ord som kommit denna månad, helt omöjligt att få med allt då hon säger flera nya meningar varje dag och verkar ha ett oändligt ordförråd..


* mamma med & mamma komma ( när hon vill att jag ska komma med henne, och är jag inte snabb nog kommer hon och försöker lyfta mig från soffan haha..)
* Avva släcka lampan. Lampan lys (När hon vill släcka nattlampan på morgonen)
* Snutte blöt, snutte lukta gott! (säger hon varje morgon när vi kommer in i rummet. Först fattade jag inte varför, sen kom jag på jag sa till Alva att snutte skulle lukta gottefter att ha varit i tvättmaskinen)
* Mamma andra snutte med (När hon ville att jag skulle ta med hennes andra snutte)
* Napp under sängen. mamma nå den (när hon kastade nappen med flit under sängen) Avva nå den (När jag sa att jag inte nådde nappen..)
* Bilar pååå. *paus* Bilar pååå plåster! (första prepositionen tror jag! Alva har fått ett plåster på knät med bilar på som hon såklart ville visa för mig)
* Ord som mycket, massor och stor
* Hon säger vad hon vill äta typ äggmacka, skinkmacka, äggröra och broccli.
* Alla kroppsdelar som näsa, mun, haka, kind, hals, öga, huvud, hår, ben, fot, hand och mage gillar hon att säga och peka på, både på sig själv, på oss eller på sina gosedjur.
* Färgerna rosa och röd verkar hon kunna nu. Både säga och visa. Rosa haklappen och röda skorna är favoriterna.
* kan inte, mamma hjälpa (när hon inte kan själv, men försöka ska hon alltid)
* Neej den menar jag (om man råkar ta fram fel grej mot för den hon pekar på)
* Inge bra.. (sägs med lite sorgsen röst, oftast när vi sätter på fel mollyklipp på youtube eller väljer fel bok..)
* Dåligt & Gott! (Dåligt har varit typ korv och pizzabit, gott har varit jordgubbar)
* Barnet ledsen (om något barn skriker, då vill Alva gå fram och trösta)


Alva älskar att läsa böcker och har gjort sen hon var pytteliten, kanske är det därifrån hon fått en del av sina ord och prat. Vid elva månaders ålder kunde hon vissa delar av böckerna utantill då hon sa vilket ord som var på nästa sida. Då var det enkla ord som nää, titta, usch och mmm, och nu kan hon sina böcker så bra utantill att hon sitter och läser själv för sina gosedjur, hela riktiga meningar och alla på rätt ställe av boken. Där hon vid elva månader sa titta, säger hon nu nästan hela meningen titta mamma stå o spegla sig, det är så himla roligt att stå och tjuvkika på henne när hon sitter i kuddhörnan och "läser" ♥



En av Alvas favoritböcker. När hon läser denna säger hon bland annat Vems kompis, Titta ny katt, neeeej miiin hiink, nallen förstööör, dumma dumma nalle och Slut. På rätt sidor då såklart.. Alva kan verkligen alla böcker bättre utantill än jag själv..


Sen ettårskontrollen har Alva ökat 1320 g och 4.5 cm och väger nu 12005 g och är 81.5 cm lång! Hon har haft storlek 86 ända sedan förra hösten vilket passar fortfarande, men även 92 funkar bra!


Extremt bra minne verkar de också ha de små liven, Alva kommer ihåg saker som har hänt för flera veckor och till och med månader sedan. Sen så kan hon berätta några ord om vad hon gjort under dagen då jag varit på jobbet, det är så himla kul att höra! Några exempel:

* För några veckor sedan var vi i en lekpark där Alva lekte lite med en äldre tjej som döpte en av gungorna till Buffa buffa vilket Alva hörde. Några veckor senare i samma lekpark frågade jag om Alva mindes vad gungan hette, för själv hade jag såklart glömt det för länge sen. Buffa Buffa sa Alva glatt!
* När vi kom till "stugan" häromveckan då vi var på väg till Lycksele djurpark sa Alva så fort vi kom igenom dörren - Docka, docka blinka ögat, och så pekade hon på trappan. Då mindes hon sen midsommar då vi var där sist  att det fanns flera stora dockor på övervåningen som kunde blinka med ögonen.
* När jag ber Alva berätta vad hon gjort på dagen har hon sagt till exempel Gunga annan lekpark (då hon och mormor har varit i en för henne ny lekpark), eller bollar massa bollar, puckar massa puckar (massor av bollar och puckar hade hon definitivt lekt med då morfar tagit fram en hel hink full).
* När jag bad henne berätta om djurparken räknade hon först upp djuren hon sett, och sen sa hon tunnel, Sune, Erik, Avva tunnel! (Då hade jag, Alva, Erik och Sune gått igenom en tunnel. Såklart.)


Pjuu, det här blev långt. Såna här inlägg förstår jag är ganska ointressanta för alla andra än typ mig själv och vår familj, men jag försöker att dokumentera så mycket som möjligt om Alvas utveckling då jag av erfarenhet har märkt att jag glömmer typ allt jag inte skriver ner, så ni får stå ut med lite långa Alvainlägg ibland!


Ikväll blir det tjejfest för första gången på jag vet inte hur länge, en kompis fyller trettio! Ha en trevlig lördag allihopa!

Kommentarer
Postat av: Malin S

Kul läsning! Hon är verkligen smart!

Amy & Alva är lika i sättet verkar det som. Pyssliga, pratiga men inte så duktiga när det gäller det våghalsiga =)

Men Amy var verkligen inte så tidig som Alva med att prata med 4/5 ordsmeningar. Nu kan hon ju det såklart och det är hur coolt som helst att nästintill föra konversationer med henne ;)



kram kram

2011-08-06 @ 16:45:54
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/
Postat av: J

Åh, vad duktig hon är! Jag tycker att det är jättekul att läsa trots att jag inte känner er IRL :). B gillar också Vem men inte så att hon kan sätta ord och sådant än- tror att hon är rätt medel både i motorik och språk :).

2011-08-06 @ 17:21:49
URL: http://welcometothedollhouse.blogg.se/
Postat av: Michaela

oj, blev visst lite fel när jag skulle posta inlägget :-o Helt tomt...sorry! Får skylla på att jag skriver på makens jobbdator som är helt omöjlig :-/

Va duktig hon är Alva! Och vilken underbar klänning! VArt kommer den i från?

kram

2011-08-06 @ 22:31:07
URL: http://kelascrappar.blogspot.com/
Postat av: Mira

Låter som att hon är tidig? På bvc sade de att barnen ska kunna mellan 5-8 ord när de är 18 månader (att det är det normala - sen ska man ju inte lyssna så mycket på det). Skoj, vilken härlig skrutta du har =)

Min 1åring säger inte så mycket, bara titta, Ella, mamma, pappa, näsa, nej. Det räcker till =)

2011-08-06 @ 23:19:40
URL: http://mirandalux.se
Postat av: Julia

2011-08-07 @ 01:49:34
Postat av: Anna

Vilken fin blogg du har, kul att kolla igenom! Ha en fin dag! Kram

2011-08-07 @ 10:53:31
URL: http://molnochglitter.blogg.se/
Postat av: andrea

Jag har nyss hittat hit och har suttit och bläddrat igenom ditt bloggarkiv och fått massvis av inspiration inför den stundande flytten. Nu har jag förvisso en pojke, men jag gillar verkligen vad du gjort med Alvas rum :)



Vad duktig Alva verkar vara! Och så sockersöt! :) Min lille kille fyller 1 år på tisdag och han är också en riktig liten bokmal. Han älskar böcker, bläddrar och pekar och visar vart saker och ting är, även om han inte pratar så mycket än. Mamma, titta, där, nej, katt och bada säger han hittills, dessutom ett ord som han säger vääldigt ofta men som jag inte riktigt kan förstå vad han menar: "dudda". Det är roligt med dom små liven, dom kan så mycket och lär sig så fort, ibland känns det som att man inte riktigt hinner med.



Sen har jag en liten fråga också som jag hoppas att du skulle kunna svara på, har du något tips på taklampa till barnrummet? Min pojkes rum kommer gå i turkost och grönt till stor del och jag har en bra bild i huvudet av hur det kommer att se ut när det är färdigmålat och inrett, det enda som fattas nu är en snygg taklampa. Jag skulle nog helst vilja ha en ganska diskret lampa, alltså inget jättefärgsprakande eller djurmönstrat, men inte heller något för tråkigt. Du verkar ha bra koll och jag gillar som sagt verkligen hur du inrett Alvas rum, så du kanske har något tips om var man skulle kunna kika? :)

2011-08-07 @ 12:59:10
Postat av: linda-mamma till Tyra

hihi, jag skrev ett inlägg häromdan om Tyra som också memorerat böckerna. I hennes fall är det nog för att hon läser dem om och om och om och om igen. Blir nog bra med dagis så hon får lite nya vuxna som läser för henne :)



Men visst är det lite kul och speciellt att ha ett barn som pratar mycket. Jag tycker det känns lite skönt att hon kan göra sig förstådd innan det är dags för dagis. Enligt min mamma så var jag också tidig med att prata, så det verkar ligga lite genetiskt, men kanske även tragglandet och intresset av att läsa som du skriver om kan ha spelat in. Men vi får också höra att hon pratar som en treåring. Förhoppningsvis finns det några två-tre åringar på hennes avdelning som hon kan prata med.



Vykortet är egentligen det första livstecknet vi fått från dagis, förutom ett brev med schema och rutiner för inskolningen, den tar 2 veckor hos oss. Vi har inte haft föräldramöte eller öppet hus att gå på, så det ser jag framemot. Jag tror att det är vi vuxna som verkligen behöver få hälsa på och se pedagogerna och ställa en massa frågor, medan personalen mest tänker på barnen och fokuserar säkert på att ordna allt inför inskolningen. Jag är jättenervös, för MIN skull. Tyra kommer älska det.



Nä, du har inte missat nått i bloggen :) Men vi har ju ritat för två barnrum på övervåningen, så förr eller senare kommer det ut en till.

2011-08-07 @ 13:39:57
URL: http://www.minbebis.com/blogg/lindaochtyra
Postat av: boosse

vad roligt att få läsa om Lavas utveckling, hon är verkligen tidig! Hon kanske inte har vart så tidig på grovmotoriken men det har hon jämnat ut på finmotorik och tal i stället. Böcker är verkligen en skatt när det gäller att lära sig ord!

2011-08-07 @ 21:18:27
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: ellenojag

Sötaste lillatjejen! gud va hon är duktig på att prata, Ellen är långt därifrån ;) "pratar" gör hon fårn morgon till kväll, men inte helt lätt att veta vad hon säger!!!



tack snälla för din kommentar hos mig häromdagen, den värmde verkligen en gräsänka ;) kram på er

2011-08-07 @ 23:26:01
URL: http://ellenojag.blogspot.com
Postat av: ELINOCHALVA

Andrea:



Hej! Vad kul att du gillar bloggen och blivit inspirerad, jättekul att höra! Angående lampa så gillar jag ju molnmönstret från färg & form, de har rislampor i flera olika färger! Annars skulle jag nog köra på en enkel vit ifall du har vita möbler, det har jag gjort i Alvas rum och man blir inte så less på den!



Mvh Elin

2011-08-09 @ 20:53:17
URL: http://elinochalva.blogg.se/
Postat av: Malin - Mamma till Alice & Lowe

Vad duktig hon är, och så hiimla sööt! :)

2011-08-09 @ 22:36:40
URL: http://alicesmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0