Middagstips

Publicerat: 2010-10-12 Kl: 21:38:30 | I kategori: Mat & bak |


Som jag nämt i ett tidigare inlägg är jag så långt ifrån en mästerkock man kan komma. Jag kan inte titta i kylen och bara slänga ihop och krydda lite, som många andra verkar kunna. De enda kryddor jag vet vad dom passar till är salt och peppar. För det har jag i allt. Men följa recept kan jag, så därför letar jag ofta nya recept nån gång i veckan, och blir ofta inspirerad av olika bloggar och tidningar.

Tidigare idag hittade jag ett recept på kyckling i ugn hos http://jumpingjempa.blogspot.com/ som ursprungligen kommer från tasteline. Andreas är vegetarian så nio av tio middagar äter vi vegetariskt, men idag lyxade jag till det med kyckling medan han fick qournfileér. Blev riktigt mumsig faktiskt! Var tvungen att ta kort på det själv också för annars hade väl ingen jag känner trott att jag lagat en rätt med så många ingredienser..

Egentligen skulle kycklingen serveras endast med haricot verts, men jag bytte ut dom till potatis istället. Vi är lite mer en kolhydrater-är-gott-familj



Oj det här måste vara från någon lyxrestaurang?



Kanske lite såsigt för en vanlig tisdag, men ibland måste man lyxa till det :)


4 st kycklingbrösfileér
smör att steka i
1 tomat
1 kruka basilika
3 msk dijonsenap
2 dl grädde
2 vitlöksklyftor
2 dl creme fraiche
2 dl riven ost
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Putsa kycklingfiléerna och banka ut dem försiktigt om de är ojämna. Stek i smör så att de får en fin yta.


Skiva tomaten tunt. Lägg filéerna i en ugnsfast form och lägg på tomaterna. Repa av alla basilikablad och hacka, strö sedan över.

Rör ut dijonsenapen i grädden och pressa i vitlöken. Blanda med crème fraiche och salta och peppra. Häll över kycklingen och strö över ost. Gratinera i 20-25 minuter.


Koka haricot vertes i lättsaltat vatten i någon minut. Servera med gratängen


Recept från tasteline.se

Kommentarer
Postat av: Jennie

Ååh, kul! :) Det var verkligen sååå gott!

2010-10-13 @ 09:06:36
URL: http://jumpingjempa.blogspot.com/
Postat av: Nina

Så kul Elin att du bloggar! Kollar minst ett par gånger per dag, du är ju en gudinna på att uppdatera! Men så att.... När ska jag och Tom få smaka på denna smarriga måltid då? =) Kram

2010-10-13 @ 11:41:08
Postat av: Elinochalva

Nina: He he jag hade faktiskt tänkt att vi skulle bjuda på detta nån gång vi har middag här så ni får hålla er till tåls :) Kram Kram

2010-10-13 @ 17:31:30
URL: http://elinochalva.blogg.se/
Postat av: Em

Åh vad gott det ser ut, det här måste jag prova nån dag! Och vilken fin blogg du har - hittade just hit genom spiderchicks blogg, kommer garanterat tillbaka :)

2010-10-13 @ 22:39:08
URL: http://emsliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0