Sova- nej tack

Publicerat: 2010-11-05 Kl: 14:27:37 | I kategori: Alva 0 -1 år |


Efter en morgon full av lek och bus tog vi en promenad bort till mina föräldrar för att bli bjudna på lunch, alltid skönt att slippa laga mat! Vi gick vid tolvtiden, och Alva brukar alltid somna en sväng i vagnen då och sova ungefär en halvtimme. Av någon anledning så är vi alltid ute och går eller gör någonting annat vid den tiden så det har liksom passat bra för Alva att sova då. Men idag ville hon verkligen inte somna, men jag såg hur hon verkligen kämpade för att hålla sig vaken. De sista hundra metrarna slog ögonlocken igen flera gånger men hon vaknade till varje gång. Och sen var vi helt plötsligt framme så då ville hon verkligen inte sova utan skulle såklart leka med mormor och morfar.



Tänker verkligen inte sova..

Hittills har Alva sovit tre gånger per dag, ungefär vid 9, 12 och 16. Igår sov hon dock bara två gånger då hon sov så länge vid lunch. Vid 18-tiden var hon jättetrött men jag underhöll henne med ett extra långt bad och sen somnade hon som en stock efter kvällsgröten 19.15. Det är det tidigaste hon har somnat någonsin, så det var rätt skönt att få flera timmar för sig själv på kvällen! Jag tror vi ska prova hur det går att trappa ner sovstunderna på dagen till endast två stycken så kanske hon börjar sova två längre stunder istället för tre korta. Men det är svårt att styra över sånt tycker jag, är hon trött så får hon sova såklart :)



Alva tycker att det är roligt att leka med aktivitetstavlan från Fisher price som jag och min bror lekte med på 70- och 80-talet, den oreanga filten är också sparad från samma tidsperiod..



Jag har nästan jämt linser, men när jag har glasögon på mig blir Alva helt tokig och ska rycka av dom hela tiden. Det är svårt att få henne att inte röra dem men jag försöker lära henne och det verkar som hon fårstår även om hon inte gör som jag säger.. Här har Alva fått tag i sin morfars glasögon och man ser nästan på hennes min att hon vet att det här är någonting hon inte får röra egentligen, gulllungen ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0