Tomatsoppa

Publicerat: 2010-11-09 Kl: 18:06:26 | I kategori: Mat & bak |


Vi äter nästan bara vegetarisk mat till middag här hemma då Andreas är vegetarian, det blir ofta samma rätter om och om igen, som vegetarisk lasagne och olika rätter med qourn. Men jag försöker att testa ett nytt recept ungefär en gång i veckan, jag gillar att leta efter nya recept på internet där det finns oändligt med recept. Men konstigt nog är det inte så många av de nya recepten som  vi lagar igen, det är inte så ofta man hittar någon rätt  som varit klockren! Men olika soppor funkar nästan jämnt och idag har vi ätit den här tomatsoppan som för en gångs skull var " ett nytt recept" som vi fortsatt göra.


Om det är någon som har ett tips på någon mumsig vegetarisk rätt får ni gärna skriva en kommentar!




Lätt och snabb att laga..



..och supergod! Vi lyxade till det med vitlöksbröd till!


Tomatsoppa med pasta 4 port

2 dl pasta, t ex hjul eller snäckor
2 vitlöksklyftor eller 1 gul lök
smör
1 burk passerade eller krossade tomater, ca 400 g
4 dl vatten
2 1/2 Matlagningsgrädde 15%
2 grönsaksbuljongstärningar
1 dl färsk eller fryst basilika
1/4 krm cayennepeppar
ev salt

Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en kastrull. Häll på tomater, vatten och grädde. Lägg i buljongtärningar och låt soppan koka några min. Grovhacka den färska basilikan. Lägg i den kokta pastan och smaksätt med basilika, cayennepeppar och ev. salt. Servera gärna soppan med en klick matlagningsyoghurt.

Receptet är från Arla.se

Kommentarer
Postat av: Katarina

Mmmm låter ju gott! Måste prova. Kul att du tipsar om recept. Vill minnas att vi inte va så stabila på hemkunskapen men du verkar ju ha bättrat dig. Själv såg jag till att gifta mig med en "hemmakock" så det är en annan lösning:)

2010-11-09 @ 19:24:51
Postat av: Mickan (tävling pågår!)

Mm, ser gott ut. Kanske jag borde prova nån gång. :)

Hade jag tipsat dig om gratis quorn förresten? Jag minns inte.



Kramar

2010-11-09 @ 21:57:58
URL: http://angel-like.com
Postat av: Emma

Mums låter väldigt gott! Vitlöksbröd är aldrig fel! : - )



Tack detsamma måste jag säga! Du har en jättemysig blogg & vilken fin header du har. Din dotter är bara för söt!



Verkligen jättehäftiga & söta kläder du tipsar om här på bloggis till de små. Ska kolla in shopparna där du handlat!



Stor Kram & sussa sött

2010-11-09 @ 22:28:56
URL: http://jemsi.blogg.se/
Postat av: linda-mamma till Tyra

vi brukar gör nått liknande, men istället för gnocchis så tar vi tortellini. Om du nu vill variera soppan lite ibland :)

2010-11-10 @ 12:43:04
URL: http://linmackblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0